Tuesday, March 1, 2011

ketika jariku disarungkan cincin....

cinta adalah kekuatan
yang mampu mengubah duri jadi mawar
mengubah cuka jadi anggur
mengubah sedih jadi riang
mengubah amarah jadi ramah
mengubah musibbah jadi muhibah
itulah cinta...
 
sekalipun cinta telahku uraikan dan kujelaskan panjang lebar,
namun jika cintaku datang,
aku jadi malu atas keterangan aku sendiri

meskipun lidahku telah mampu meguraikan,
namun tanpa lidah,
cinta ternyata lebih terang..
sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskannya...
 
kata-kata pecah berkeping-keping..
begitu sampai kepada cinta
 
dalam menguraikan cinta,
akal terbaring tak berdaya..
bagaikan keldai terbaring dalam lumpur..
cinta sendirilah yang meleraikan cinta dan percintaan


 
Aku ingin seperti Fatimah
puteri kesayangan nabi
yang seumur hidupnya tidak pernah dimadukan oleh Saydina Ali Bin Abi Tolib suaminya

saya mahu dinikahi tapi degan syarat, selama saya masih hidup dan masih bisa menunaikan kewajiban saya sbg seorang isteri, Mas Furqan tidak boleh bernikah dengan perempuan lain" - Anna Althafunnisa


tak salah jika kita ingin meletakkan syarat jika memberikan faedah pada yang isteri. tapi aku tidak. aku tidak semulia Fatimah. aku juga tidak bijaksana seperti Anna Althafunnisa. aku belum layak untuk menerima cinta sesiapa kerana diriku amat jahil tentang cinta.

19 comments:

Cik Eliza said...

akak karang ke?

fuyoohh, menyentuh hati, wuuuuuu~

kalau dah jodoh tak ke mana,

:)

tulus sweet said...

diilhamkan dari filem ketika cinta bertasbih. cerita yang mengajar erti cinta yang diberkati allah.
:DDDDD

JIJI YU said...

tulus2...aku rase cam nak...

tulus sweet said...

gapo yu? haha

Amy said...

sweet nye...tetibe terfikir tentang diri sendiri...layak kah amy??? hmmmm...

tulus sweet said...

amy..... setiap wanita layak ada keluarga yang diidamkan... :)

puterinuraqiliah said...

waaahh!! *tergamam bca*

Amy said...

cik tulus...:)

tulus sweet said...

:)

Vanilla_ice =) said...

bru terfikir layak kah..??sedia kah..??erm....

tulus sweet said...

insyaallah kesempurnaan tu hanya si dia je yang nampak.:)

Dye Yankiwan said...

sweetnyer.
heheheeh..
suke3~

tulus sweet said...

thank you thank you.. :)

atieshariffuddin said...

teringat mcm mana ana bca sajak ni dalam movie tu.. nmpk sgt lembut n ikhlas...
nk jadi seperti ana mmg susah.. tpi still possible.. :)

tulus sweet said...

lembut but tegas.:)

Embun Pagi said...

tulus da tgk KCB special ramadhan?? kesinambungan dari filem dia.lagi syokk..=)

KatekateKite said...

tersentuh hati......
-----------------------------------

JOM bace kat KatekateKite! Terhegeh Hegeh Lah Korang Nih Kan?!

delarocha said...

sgt tulus n sweet

tulus sweet said...

tak tengoklah kak embun....lol~

thanks...hehe