Saturday, January 14, 2012

Neraka Jahanam

Dikisahkan dalam sebuah hadis bahawa sesungguhnya Neraka Jahanam itu adalah hitam gelap, tidak ada cahaya, tidak pula ia menyala. Jahanam memiliki 7 buah pintu dan dari setiap pintu itu terdapat 70, 000 gunung. Dari setiap gunug itu terdapat 70,000 lereng dari api dan dari setiap lereng itu terdapat 70, 000 belahan tanah yang terdiri dari api. Dari setiap belahannya pula terdapat 70, 000 lembah dari api.


Dikisahkan dari hadis tersebut bahwa dari setiap lembah itu terdapat 70, 000 gudang dan pada setiap gudang itu pula terdapat 70, 000 kamar dari api. Dari setiap kamar itu pula terdapat 70,000 ular dan kala jengking . Dikisahkan dalam hadis tersebut bahawa setiap kala jengking tersebut mempunyai 70,000 ekor dan setiap ekor memiliki 70,000 ruas . Pada setiap ruas kalajengking tersebut mempunyai 70,000  qullah bisa.


Neraka Jahanam dijaga ketat dan memiliki malaikat penyiksa yang sangat patuh pada Allah. Sosok mereka sangat tegap. Berperawakan kasar serta ekpresi wajahnya yg sangat seram, memili suara yg amat garang dan memilik temperamen yg amat kasar. 


Tercantum dalam Al quran , " Hai orang-orang yg beriman peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu ; penjaganya malaikat malaikat yg kasar , yg keras , yg tidak mendurkai Allah terhadap apa yg diperintahkan-Nya kepada mereka serta di atas kepala kepala dan belakang mereka berlutut dan memanggil-manggil , " Ya Rabb kami, selamatkanlah." 



1 comment:

Raden said...

seramnye....pelihara la diri dari neraka..dekatkan diri dengan tuhan.. semoga kite suma bkn terdiri dari isi neraka kelak. aminn