Sunday, August 22, 2021

Kenangan Yang Terlalu Kerap Kunjung Tiba


Baiklah. Sebelum korang terpilih untuk baca posting ni...Aku nak tanya dulu pada korang. 

Pernah tak korang ada kenangan yang mana kenangan itu setiap malam akan muncul dalam mimpi korang?

Setiap inci dan perincian kenangan tu akan hidup dalam setiap mimpi korang?

Setiap wajah yang dirindui dengan jelas dapat korang tatap?

Setiap rutin yang pernah korang jalani dalam hidup selalu terasa macam hari semalam?

Malah keterujaan dan rasa sangat bahagia itu masih tersemat dalam sudut hati korang.

Aku tak pasti samada kawan Beijingers aku yang lain rasa dan alami perkara yang sama macam aku. Sebab setiap malam aku akan mimpi semuanya tentang Beijing. 

Ya. Kehidupan aku sewaktu bergelar pelajar dahulu. 

Kerana terlalu rindu, hampir setiap malam aku termimpikan ia. 

Memang tak dapat nak gambarkan dengan kata-kata. Entah apa yang aku terlepas dahulu. Seolah-olah dalam mimpi tu aku dipanggil-panggil untuk kembali ke sana. 

5 tahun itu seolah terlalu sekejap untuk dinikmati, untuk menjadi seorang yang menghargai setiap detik cabaran dalam hidup. 

Banyak perkara yang mengajar aku untuk menjadi dewasa semasa disana. 

Banyak nikmat Allah yang aku nikmati di sana. 

Banyak erti dan makna kehidupan aku mengerti disana. 

Sesungguhnya..aku rindu Ya Allah.. Semoga aku ada rezeki dan kesempatan untuk melawat tempat aku membesar...tempat dimana aku curahkan seluruh pengorbanan berjauhan dari keluarga demi menuntut ilmu. 

Tujuan aku menghantar posting ini agar, suatu hari nanti, sebagai tatapan anakanda yang tersayang, Betapa ibumu ini mengaharap agar kamu merantau. Lihat seluruh dunia sepuas hatimu dan harimu sebelum kamu balik ke dunia nyata. Jangan takut wahai anak. Dunia ini terlalu indah untuk tidak diteroka. 

Doa aku hanya satu. Agar dapat berkumpul bersama keluarga melawat rumah keduaku, di sana. 

Aamin. 

Yang tersakiti akibat rindu...




No comments: