Thursday, November 15, 2012

Kenal Dengan Somebody! :)

1) Di Perkampungan Bani Sa'adah

Baginda dibesarkan selama 4 tahun oleh keluarga susuannya. Oleh itu , baginda membesar dengan tubuh yang kuat, jasmani yang sejahtera, lidah yang fasih,jiwa yang berani dan mapu menunggang kuda dengan baik sekalipun kasih kecil usianya.

2) Peristiwa Penyucian Hati

Baginda mengalami penyucian hati oleh Malaikat Jibrail ketika berusia 5 tahun. Malaikat Jibrail keluarkan hati dan basuh dengan air zam zam( Hadith dari Anas) . Peristiwa yang sama berlaku ketika Muhd s.a.w berusia 51 tahun (sblm isra' dan mi'raj)

3) Mengembala Kambing dan Berniaga

Baginda mengembala kambing ketika bersama pakciknya, Abu Thalib. Sabda baginda: "Semua nabi pernah mengembala kambing. Mereka bertanya : Kamu juga wahai Rasullullah?
Baginda menjawab: Aku juga begitu
Baginda berniaga bersama pakciknya dan kemudian bersam Khadijah binti Khuwailid.

4) Tidak Berpoya-poya dan Tidak Terdedah kepada Amalan Syirik

Peristiwan baginda tertidur dalam 2 majlis keramain (perkahwinan) dan baginda juga tidak terlihat bersama kaunya menyembah berhala, makan sembelihan untuk berhala, minum arak dan bermain judi.

5) Gelaran Al-Amin dan As-Shadiq

Baginda saw dikenali sebagai seorang yang jujur dan amanah di kalangan kaumnya. Baginda terkenal dengan hubungan baik, menepati. Kematangan baginda terserlah semasa peristiwa perletakkan Hajarul Aswad ketika 35 tahun.




dah kenal maka bakal jatuh cinta. InshaAllah. :)




2 comments:

nik ros said...

kenal lebih mengenali sebab byk kali kelebihan dan cerita dia ynag boleh buat kita kagum kan :)

Al Kisah said...

bila dah cinta, boleh la patuh and follow sunnahnya. :D